بلاگ

تابع SUM در اکسل 5 ترفند ویژه در sum

تابع sum وظیفه جمع مقادیر عددی را به عهده دارد.در این مقاله آموزش sum در اکسل و گوگل شیت را به همراه 5 ترفند مشاهده کنید. به همراه فیلم ✅نمایندگی سپیدار مشهد✅

تابع SUM در اکسل و 5 ترفند ویژه در sum:

آموزش این جلسه را اختصاص میدهیم به تابع ساده و در عین حال کاربردی sum!

وظیفه تابع sum، جمع مقادیر عددی است.

برای استفاده از این تابع، کافیست در سلول مورد نظر تابع sum را بنویسید و محدوده مورد خود را انتخاب کنید! به عنوان مثال، فرض کنید محدوده ای که میخواهید جمع آن را داشته باشید سلول های A1 تا A5 است:

=sum(A1:A5)

برای داشتن جمع مقادیر عددی در گوگل شیت هم، دقیقا به همین صورت عمل کنید.

5 ترفند مرتبط با تابع sum:

  1. در تابع sum کلید میانبر Alt و = را داریم. میتوانید زیر ستون مورد نظر کلیک کرده و کلید های Alt و= را به صورت همزمان فشار دهید. این مورد برای ردیف ها هم صدق میکند. (در گوگل شیت نیز امکان پذیر است)
  2. برای اینکه جمع ستون ها و ردیف ها را به صورت همزمان داشته باشید، کافیست یک ستون و یک ردیف بیشتر از حدوده مورد نظر انتخاب کنید و کلید میانبر Alt و = را فشار دهید.

به این حرکت autosum گفته میشود. (در گوگل شیت امکان پذیر نیست!)


3.گر میخواهید سلول های غیر مرتبط را جمع بزنید، در سلول مورد نظر تابع sum  را وارد کنید؛ سپس سلول ها را با فشردن کلید Ctrl به طور همزمان انتخاب نمایید، وقتی تمام سلول های را که میخواستید انتخاب کردید، کلید Enter را فشار دهید.  کاما به طور خودکار در فرمول برای شما وارد میشود. این تکنیک را برای هر تابعی میتوان استفاده کرد. (در گوگل شیت نیز مورد استفاده می باشد.)


4.برای درج یک مجموع در حال اجرا، در یک ستون، تابع sum  را بنویسید؛ اولین سلول در محدوده مورد نظر را به عنوان مرجع انتخاب کنید ، علامت دو نقطه را بگذارید و دوباره همان سلول را انتخاب نمایید و پرانتز را ببندید. مرجع اول در sum را انتخاب کنید و کلید F4 را فشار دهید. سپس تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را برای سایر سلول ها کپی کنید؛برای کپی کردن، علامت بعلاوه کوچک زیر سلول را بکشید. (در گوگل شیت اجرا نمی شود!)

5.برای جمع زدن یک سلول ثابت در شیت های مختلف، میتوانید فرمول sum  را بنویسید ، به اولین sheet و آخرین sheet اشاره کرده و علامت تعجب و نام سلول مورد نظر را وارد نمایید. (در گوگل شیت اجرا نمیشود!)

=sum(sheet1:sheet3!A1)

جمع سلول A1 داخل شیت های اول تا سوم را نمایش میدهد

 

=sum(sheet1:sheet3!1:1)

جمع ردیف اول در شیت های 1 تا 3

 

=sum(sheet1:sheet3!A:A)

جمع ستون اول در شیت های 1 تا 3


=sum(sheet1:sheet3!A1:C1)

جمع یک محدوده مشخص در شیت های 1 تا 3

 

کلیک کنید و فیلم آموزشی “تابع sum در اکسل | 5 ترفند ویژه در sum” را در صفحه آپارات ما نیز ببینید و با نحوه استفاده و مثال‌هایی از این سه تابع شرطی در اکسل آشنا می‌شوید.


نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *